Thursday, February 21, 2008

الاصرار


الاصرار ....... انا اكتشفت ان الكلمة دة هيا النجاح بحد ذاتها

انا وصحبتى كنا فى معرض اكتاب وكنا بنشوف زى حكم كدا لطارق السويدى فلقيت انامش متذكرة اوى الحكمة بس معناها ان مش الى بيفشل هو الى مش هيوصل لطريق النجاح بس المنسحب هو دةالى مش هيوصل للنجاح

بما انى بحب الحشرات واكيد مش كلها ما عدا هذا الكائن المقزز الى اسمة صرصور فانا بحب اعرف حياتهم وخصائصهم

المهم شفت نملة ماشية على مكتبى رحت حطيتها جوة زجاجة مش تعذيب انا بس كنت عايزة اعرف هتعمل اية النملة انا قعدت اتفرج النملة الزجاجة نعمة جدا من جوا ومش عارفة تخرج تطلع وتقع تانى فضلت كتير اوى مصابرة تطلع وتقع انا قلت هتتعب بعد شوية وتسكت فضلت ازاكر جنبها وهيا مش بتبطل بجد انا استعجبت من قدرتها على انا طبعا بشهامتى تقديرا لمجهودتها خرجتها وسبتها تمشى

فى حياتى فكرت كام مرة استسلمت وكام مرة مكملتش من اول عواقب قابلتنى كتير اوى غيرت حاجات كتير عاشن مثابرتش قدامها

النجاح عاولمة كتيرة اوى بس اهمها فعلا انك يكون عندك اصرار والاصرار مش بيجى الا لما فعلا تكون هدفك قدامك واضح وشايف النجاح قدامك زى النملة مكان هدفها حاجة واحدة هيا انها تطلع برة الزجاجة

من ساعتها يمكن مش بنجح فى الحاجة الى انا عايزاها وبفشل وشوية انجح شوية صغيرة الا انى مصرة على انى هنجح باذن الله

No comments: